De Coloribus et Mixtionibus: Tradition and Transmission of the Most Widespread Text on Mediaeval Illumination

Paola Travaglio, Paola Borea d'Olmo

Abstract


ABSTRACT: Il De coloribus et mixtionibus è uno dei testi più noti della letteratura tecnica medievale. Per quanto ci è noto, questo breve componimento dedicato alla preparazione dei pigmenti e alle loro mescolanze costituisce il trattato di miniatura più diffuso del Medioevo. Associato ad altre opere o in forma indipendente, in versione estesa o per estratti, il De coloribus et mixtionibus si conserva in più di sessanta manoscritti in tutta Europa, databili tra la fine dell’XI e il XVII secolo. Nel contributo si propone un’analisi aggiornata della complessa tradizione manoscritta e della trasmissione del trattato, seguita da alcune considerazioni sulla sua origine e diffusione e da un’edizione del testo.

ABSTRACT: De coloribus et mixtionibus is one of the best-known texts of the Mediaeval technical literature. As far as we know, this short work devoted to the preparation of pigments and their mixtures represents the most widespread treatise for illumination of the Middle-Ages. Associated with other known literary works or in independent form, in an extended version or in excerpts, the De coloribus et mixtionibus is preserved in more than sixty manuscripts throughout Europe, dating back to between the end of the 11th and the 17th centuries. This paper aims to present an updated analysis of the complex manuscript tradition and transmission of the treatise, followed by some considerations on its origin and diffusion and an edition of the text.

RESUMEN: El De coloribus et mixtionibus es uno de los textos más conocidos de la literatura técnica medieval. Esta breve composición dedicada a la preparación de pigmentos y sus mezclas constituye el tratado de miniatura más difundido de la Edad Media. Asociado a otras obras o en forma independiente, en versión ampliada o en extractos, el De coloribus et mixtionibus se conserva en más de sesenta manuscritos en toda Europa, que datan de finales del siglo XI al siglo XVII. La contribución propone un estudio actualizado de la compleja tradición manuscrita y transmisión del tratado, seguido de algunas consideraciones sobre su origen y difusión y de una edición del texto.


Keyword


De coloribus et mixtionibus, Miniatura, Colori, Storia tecnica dell’arte, Letteratura tecnica, Filologia, Manoscritti, Medioevo; De coloribus et mixtionibus, Illumination, Colours, Technical Art History, Technical Literature, Philology, Manuscripts

Full Text

PDF

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2021 Medioevo Europeo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 

 

ISSN 2532-6856